القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية صغيرتي المتمردة البارت الرابع والخامس 4 _5بقلم نور ابراهيم


رواية صغيرتي المتمردة البارت الرابع4 بقلم نور ابراهيم 





رواية صغيرتي المتمردة البارت الرابع4 بقلم نور ابراهيم 

غيث : تاليا في ناس انتي اتجننتي ولا أي 

تاليا : اتجن"نت عشان وحشتني انت بقيت بتعاملني كدا ليه ولا عشان اتجوزت الفلاحة دي هتنسى اللي بينا 

غيث بعص"بيه: إنتي لو جبتي سيرتها على لسانك مش هيحصل فيكي كويس و قا""طع كلامه دخول غفران 

غفران بصد"مة من وضع تاليا و عيونها دمعت و هي يراودها إحساس أنها لا تعني إليه شيئًا و لسة هتمشي 

غيث و هو بيشيل ايد تاليا بش"دة : غفران إستني لوسمحتي

غفران و هي بتقف ببرود : عمو كان بينادي عليك 

تاليا بخب"ث و هي حاسة بإنتصار : قولي له دقيقة و جاي روحي إنتي

غيث : أظن أنتي ملكيش كلمة عشان تقولي ليها تروح و مش تروح 

تاليا بعص"بيه : مالك كدا زعلان ليه مش دي اللي كنت بتقول عليها فلاحة ومش هتقدر تواجة بيها المجتمع 

غيث بصوت جهورى : تاليااااا اخر"سي بقولك ....

غفران بخ"نقه ظاهرة على صوتها : و تسكت ليه خليها تتكلم مش إنت اللي قايل كدا و شايف دا يا غيث باشا 

غيث بعص"بيه وصوت عالي جدا هز اركان المكان وشد غفرات خدها في حض"نه و كأنه يحتوي تلك الأو''جاع التي تخفيها :  تاليا انتِ اتجن"نتي ااايه الي قوولتيه داا 

تاليا بخب"ث وحز"ن مصطنع : هو انا قولت اي مش الحقيقيه ولا بكذب اناا 

غيث بعص"بيه وغضب جحيمي :  والحقيقه برضو الي انتي عرفاها كويس انها تبقى مراااااااتيييي مرات غيث الشناوي يعنييي الي يتكلم عليييها بنص كلمه مش عجبانييي انس'فه و الكلام اللي قولتيه دا له حساب تق"يل أوي معايا 

تاليا بخ"وف : غيث أنا....

غيث : إمشي مش عاوزة أشوف وشك 

و كل هذا وهو متمسك بتلك الغفران داخل أحض"انه شعر بلهيب دموعها التي خانت أعينها ملتهمة جس"ده 

غيث وهو بيبعدها عنه : غفران ... غفران في أي ردي عليا 

غفران و قد أغلقت عيونها ولم يوجد أي رد منها 

غيث حملها بلهفة و صعد إلى جناحه تحت أنظار الجميع و غل تاليا الواضح في أعينها بشدة 

راشد بخو"ف : غيث مالها غفران 

غيث ببرود : بابا أعتذر من الموجودين و عاوز دكتورة حالاً

بعد مدة ...

دخلت الدكتورة و هند قاعدة جنب غفران و ماسكة إيديها بخوف من شحوب وجهها و لهفة غيث الذي فشل أن يخفيها 

الدكتورة انتهت من فحص غفران 

غيث : طمنيني لوسمحتي 

الدكتورة : هي جالها انهيا"ر عصبي بسبب حاجة حصلت و هي خدت حقنة دلوقتي و كمان شوية هتبقى تمام

غيث بجمود : تمام يا دكتورة إتفضلي 

راشد بغض"ب : إنت عملت أي خليتها يحصل فيها كدا انت عارف جدك لو عرف هيحصل اي 

غيث : مفيش حاجة حصلت يا بابا 

راشد بجمود : غيث الموضوع دا لو إتكرر انا نفسي هاخد غفران أرجعها البلد و ساعتها هطل"قها غص"ب عنك 

غيث و هو يشعر بنغز''ة من كلامه لمجرد أنه خط"ر في ذهنه أنها هتبعد عنه 

هند : بابا إهدى لوسمحت 

راشد تركهم في غض"ب و هو قلق على مصير تلك الصغيرة 

هند : خلي بالك منها يا غيث أنا هروح أنام دلوقتي ولو هي احتاجت حاجة نادي عليا 

غيث : ماشي يا حبيبتي 

هند بحنيه و هو تتفهم أن كل هذا الجمود مجرد قناع يرتديه : غفران غير كل اللي تعرفهم يا غيث حافظ عليها بلاش تخليها تضيع من إيدك أنا و إنت عارفين إن قلبك متعلق بيهل ممكن مش يكون حب بس متعلق بوجودها بلاش هي كمان تمشي يا غيث زي ..... ولم تكمل كلامها ثم أردف غيث بجمود و العص"بية تظهر على ملامحه 

غيث : خلاص يا هند يلا عشان تنامي في شغل مهم في الشركة بكرا 

هند بتفهم : ماشي يا حبيبي و طبعت قب"لة على خده قبل أن تغادر 

زياد : إنتِ بغبا"ئك دا ممكن تد"مري كل حاجة أنا بعملها انهاردة 

تاليا : انت مش شايف غفران دي عاملة إزاي أنا مستحيل أسيبها تاخد غيث مني 

زياد : إنتي باللي بتعمليه دا هتخلي كل حاجة تروح منك و خصوصا غيث 

تاليا : طايب أعمل أي 

زياد : لا تصبري كدا لحد م أنا أنفذ اللي في دماغي و كل حاجة بتاعة غيث الشناوي هتكون تحت ر"جلي ثم أردف بشه"وة منهم غفران دي أما غيث بقى هيجيلك راكع 

تاليا بخب"ث : اي هي عجبتك ولا أي 

زياد : تؤتؤ مش بس عجبتني دي رش"قت في دماغي 

تاليا بضحكة صا"خبة : اعتبرها ليك يامان

زياد : و انتي اعتبريه حصل كلها مسألة وقت                    

في غرفة غيث ..  

غفران وهي بتفوق وجدت غيث يقف أمامها و توجد لهفة تظهر في عيونه

غفران بتجا"هل وهي بتقوم و لم تنظر إليه إطلاقا 

غيث بغي"ظ من كبريا"ئها : إستني أساعدك إنتي عاملة إي دلوقتي 

غفران : تمام +  شكرا أنا هساعد نفسي  يا غيث باشا 

غيث بغض"ب و هو يمسك يدها بقو''ة : في أي كل شوية غيث باشا غيث باشا أنا جوزك عفكرة و لا إنتي ناسية 

غفران وهي تسحب يدها بقو''ة : لا مش ناسية إنت اللي ناسي ناسي إني مراتك اللي المفروض تحفظ كرامتها قدام الناس مش تهينها بواحدة مش مظبوطة بس أقول أي انت بني أدم ز"باله متعرفش غير الأشكال دي 

غيث وهو يمس"كها من شعرها : مالك في اي إنتي نسيتي نفسك ولا أي انتي هنا خد''امة انا اتجوزتك غص"ب لكن هطل'قك بمزاجي أنا هتفضلي كدا لحد م تتمني المو"ت 

غفران وهي تنظر إليه بإستحقا''ر : إنت عمرك م هتتغير هتفضل كدا بس تعرف أنا مشفقة عليك إنت في إحساس جواك بالنق"ص عشان كدا هتفضل علطول لوحدك ثم أشارت إلى قلبه قلبك دا عمره م هيلاقي الحب دايما هيلاقي الفراق 

غيث و هو ينظر إليها و جر"وح الماضي تفتحت من جديد اكتفى بنظرة و"جع إليها و تركها و دخل الحمام 

غفران قعدت على الانترية بحزن و فرت دمعة هار"بة  هي مش عارفه مصيرها هيكون ايه معاه لكن الأكيد انه مش أفضل حاجة 

عدي دقايق غيث خرج من الحمام و هو بينفش شعره، ساب الفوطه بلامباله و راح ينام

غيث بح"دة :اطفي النور عايز أنام و نامي إنتي كمان مش عليكي كلية الصبح يا دكتورة و صحيح أنا اللي هوصلك كل يوم قبل م أروح الشركة 

ملاك بغ"يظ : تمام + حلوة دكتورة منك أهو مش جهلة ولا حاجة زي م كنت بتقول 

غيث بغي"ظ : طفي النوم عاوز أتخ"مد

ملاك : اووو"وف حاضر 

طفت النور و رجعت قعدت على الانترية و أفكار كتيرة بتدور في رأسها لحد ما راحت في النوم من تعبها طول اليوم 

غيث فتح عنيه لاقاها نايمة اتنهد بض"يق و قام شالها و حطها على السر"ير بحنية 

غيث وهو يتكلم بهدوء فهو يعلم أنها نايمة : انا اسف انا مكانش قصدي او"جعك إنتي مش ساعة م جيتي هنا و انا متلخبط مش عارف مالي حاسس اني مش عاوزة حد يقربلك و في نفس الوقت خا"يف أقرب مش عارف كل م افتكر حكاية الطلاق دي بكون عاوز اخبيكي إنتي ليا مش لحد تاني 

غيث بحنان وهو بيمسد على شعرها : مش عارف عملتي فيا أي يا غفران القلب 

شدها لحض"نه ودفن وشه في شعرها وقال بصوت حنون عكس ما يبديه أمامها : تصبحي على خير ينوري

غيث نام لاول مره بسرعه و بإطمئنان انها معاه وفي حض"نه 

                    

في الصباح غفران صحيت ملقتهوش ولقت نفسها على السر"ير عرفت أنه هو اللي نقلها اخدت شاور وصلت ونزلت 

صباح الخير 

هند بابتسامه : صباح الخير يا حبيبتي أي جاهزة كدا و راحة فين 

غفران : هروح الجامعة 

هند : ماشي يا حبيبتي ثم وجهت نظرها إلي غيث الذي يتظاهر بلامبالاة 

يلا هناخد غفران في طريقنا قبل م نروح الشركة 

غيث : تمام يلا و سبقتهم هند عند العربية 

غيث وهو بيمسك إيديها ينبهها : انا مش عاوزة كلام مع حد إنتي فاهمة 

غفران بتح"دي : و دا ليه إن شاء الله 

غيث : من غير ليه تقولي حاضر و خلاص و لو عرفت يا غفران انك كلمتي حد مش هيحصل كويس 

غفران بعناد : اي مش أكلم صحابي مثلا 

غيث بعص"بيه : إنتي فاهمة قصدي انا مش عاوز دلع البنات بتاعك دا و تركها قبل أن تنطق حرفا 

غفران : واحد غ"بي ....

غيث : سمعتك وبلاش أرجع عشان مش تزعلي و خلصي يلا انا مش فاضي لشغل العيال بتاعك دا 

غفران بتذ"مر طفولي : اوووو"وووف 

 و بعد دقائق من الصمت الذي كان يعم المكان وصلوا مكان جامعة غفران

هند : هنبقى نيجي ناخدك يا حبيبتى عشان نروح سوى 

غفران بابتسامه : ماشي يا حبيبتي 

و نزلت لكن وقفها نفس الدكتور .

غيث و هو شايف دا نزل و ملامحه لا تبشر خيرا 

هند : اهدى يا غيث و نزلت وراه بسرعة

غيث و هو بيمسك إيد غفران بحد"ة : مين دا 

أحمد : إنت اللي مين 

غفران بتسرع وهي قاصدة تغي"ظ غيث : دا غيث إبن عمي يا دكتور 

أحمد : طايب أنا عندي طلب يا أستاذ غيث لوسمحت 

غيث بتعجب و توعد ل غفران : اي هو 

أحمد : انا طالب إيد الآنسة غفران بنت عمك 

غفران بصد"مة و لم تدرك أن الأمور ستصل إلى هذا الحد 

غيث بغض"ب جح"يمي: إنت بتقول إييي يا روح أمك انت جاي تطلب إيد مراتييييي و ........

يتبع ..


أحمد : انا طالب ايد الآنسه غفران بنت عمك

غفران بصد"مة و لم تدرك أن الأمور ستصل إلى هذا الحد 

غيث بغضب جحيمي : إنت بتقول اي يا روح أمك انت جاي طالب إيد مراتي و انقض عليه 

غفران بخو'ف : غيث عشان خاطري سيبه هو مكانش يعرف 

هند : غيث خلاص سيبه هو أكيد مكنش يعرف و هي بتشده سيبه بقى 

غيث بغضب و هو بيبعد عنه : انا لو شوفتك قريب منها بس مش هيحصل ليك كويس و شدها بقو'ة 

غفران : سيب إيدي يا غيث بتو"جعني 

غيث بصوت جهورى : انا مش عاوز أسمع صوتك خالص اركبي مفيش ز'فت جامعة من هنا و رايح 

غفران : إنت بتقول اي هتقعدني من تعليمي ولا اي لا انت اكيد اتجننت 

غيث وهو يمسح وشه بغضب جحيمي : إنتي شكلك متعرفيش مين غيث الشناوي كويس و بلاش تخلي قسو'تي تكون أساس العلاقة بينا 

هند وهي تحاول أن تهدأ الأمور التي أشعلتها نير"ان الغيرة و تلك الغيث الذي لم يستطيع كبح جماح مشاعره لأول مرة 

هند : اهدى يا غيث عشان خاطري و اقولك هناخد غفران معانا الشركة تغير جو و بلاش جامعة انهاردة 


غفران وهي تنظر إليه نظرة تحدي و كادت أن تنطق 

هند و هي بتشدها : يلااا يا غفرانتي بلاش نقف كدا 

بعد دقائق وصلوا الشركة تحت غضب كلا من غفران و غيث 

دخل غيث بهيبته المعتادة و نظر الجميع إلى تلك الغفران التي تدخل بتوتر و خجل الذي لا يزيدها إلا جمالا 

غيث وهو بيشد'ها إليها بتملك 


غفران بخجل و همس : شيل إيدك دي مينفعش كدا احنا قدام الناس 

غيث : مسمعش صوتك خالص انتي فاهمة

هند بإبتسامة و هي تستغرب تصرفات غيث اللي بتتغير و مشاعره اللي بدأت تتحرك اللي عمرها م اتحركت تجاه أي إمرأة سوى أمه 


تاليا بدلع : ازيك يا غيث الشركة نورت بعد يومين الغياب دول والله 

غيث ببرود : تمام يا تاليا كمان شوية تجيبي كل ورق المناقصة الجديدة عشان أراجعه

تاليا : هو جاهز لو تحب أجيبه دلوقتي 

غيث : أظن كلامي واضح أنا بقول كمان شوية 

غيث دخل المكتب و قفل الباب وراه جامد وبلغ السكرتيره انها مدخلش حد ولما مصطفى يوصل تدخله 


غيث : غفراااااان ....

غفران بخضة :  يلهوي يلهوي انا عارفة انها مش هتعدي على خير 

أنا عارفة فينك يا جدو تيجي تاخدني من السو'اد اللي انا فيه دا 


غيث بعصبييه شديدة : مين اللي كنتي واقفة معاه دا 

غفران وهي تحاول الثبات : دا الدكتور بتاعي و هو اللي وقفني 

غيث : اي اللي بينك و بينه عشان يقول كدا 

غفران : إنت أكيد اتجننت هيكون بيني و بينه اي يعني دا مجرد دكتور 

غيث بعصبيه : و لما هو مجرد ز"فت مش قولتي ليه اني جوزك ليه بتقولي إني إبن عمك 


غفران ببرود : أظن إني مش غلطت و انت فعلا إبن عمي لكن مش قولت إنك جوزي لأنك مش حابب تواجة المجتمع بالفلاحة اللي انت متجوزها ولا إي يا غيث باشا و بعدين كلها فترة صغيرة و هنطلق ثم أردفت بسخرية و هي تدير وجهها إلى الجانب الآخر ف بلاش غيث الشناوي يفقد سمعته بسبب واحدة فلاحة كان مغصوب على الجواز منها 

غيث و هو بيشد"ها إليه ثم أردف بنبرة مخيفه وهو بيضعط على خصرها أكتر : عيدييي الي قولتيييه تاني عيدييه تاني كدا انا مش عاوز أسمع سيرة الطلاق دي تاني أنا أعمل اللي أنا عاوزه الطلاق دا بمزاجي أنا و انتي هتفضلي على إسمي طول حياتك و بعدين انتي اللي بتغلطي الأول اهو عشان لما يكون في عقا'ب مترجعيش تزعلي من اللي هيحصل 


غفران و لأول مرة تبكي : عقا'ب اي أنا اللي غلطت بردو وانت اي ملاك صح انت نازل فيا اهانا'ت وانا ساكته من ساعتها بس لحد هنا وكفايه فاهم لحد هنا وكفايه بقى انت اي بجد معدوم المشاعر ليه محسسني اني مش بحس اني مش بنى آدمه أي لو مستعر اوي مني كدا طلقني و خلص نفسك و خلصني من حياتي اللي كر"هتها بسببك 

و لسة هيتكلم دق الباب عرف إن مصطفى وصل 

غيث : أتفضل يا مصطفى 

غفران و هي تحاول أن تخفي دموعها التي خانتها و بتخرج بهدوء لكن هيئتها أثارت إنتباه مصطفى ..


بقلمي / نور إبراهيم 


                        ************************


عند تاليا و هي بتتكلم في الفون ..


تاليا : بقولك إي انا عاوزاة كل حاجة تخصهم تيجي تقولي عليها مش عاوزة أي حاجة تخبيها عني 

الخدامة : بس دا صعب اوي يا هانم  

تاليا : هدفع لكي اللي انتي عوزاه بس كل حاجة تقوليها لي 

الخدامة : بس لو غيث باشا عرف مش هير"حمني ساعتها 

تاليا : متخافيش غيث اليومين دول هيكون مشغول في الشركة اوي المهم تنفذي كل اللي هقولك عليه و لو سمعتي الكلام هديكي ضعف اللي بتاخديه من غيث  


الخدامة بطمع : انا من إيدك دي لإيدك دي يا هانم

تاليا بخبث : حلو أوي و اجهزي في مهمة عاوزاكي تساعديني فيها ولو عملتيها مش هتتخيلي المبلغ اللي هيدفع ليكي هيكون عامل إزاي 

الخدامة : و أنا جاهزة يا هانم مستنية بس إشارة منك 

تاليا : حلو أوي المهمة دي هتغير مصير حاجات كتير أوي 

هند بتعجب : مهمة إي يا تاليا 


تاليا وهي بتقفل الفون بسرعة : هااااا هند 

هند بإرتياب : مهمة إي اللي بتقولي عليها 

هند بتوتر : لااا ... أه انا كنت بكلم بابي و كان بيقولي على صفقة هيعملها و كدا وهي مهمة بالنسبة ليه بس مش أكتر 

هند : أه تمم بس ياريت نركز شوية في الشغل عشان غيث مش عاوز غلطة الأيام دي 

تاليا بخبث : طبعا مش هيكون في أي غلطات هتحصل ثم همست إلى نفسها هى غلطة واحدة بس همحيها نهائي 


                          ***************************


في مكتب غيث ..

مصطفى : هي دي غفران 

غيث بضيق : دي مدام غيث يا مصطفى متنساش دا 

مصطفى بمشاكسة : دا إحنا بنغير بقى 

غيث بتردد : هااا ولا غيرة ولا بتاع انت عارف ظروف جوازنا عاملة إزاي

مصطفى بجدية : بس حرام اللي انت عامله فيها دا ليه يا غيث اسمع لقلبك مرة يا صاحبي اسمع و بلاش تكابر المرة دي انت بتقول عنيدة لكن دموعها دي كان باين فيها عتاب الحب 

غيث و هو بيفكر في كلام مصطفى و كل اللي عمله فيها و قسو"ته عليها اللي خلتها مش طا"يقة وجوده حتى 


غيث هو بيتوه في الكلام : طايب المهم أخبار المناقصة الجديدة أي 

مصطفى : كله تمام فاضل بس اجتماع واحد عشان الميزانية و كدا يبقى خلاص 

غيث : طايب كويس الاجتماع هيكون قريب 

مصطفى : و طبعا الاجتماع دا اهم شريك ليك فيه هو زياد 

غيث : أيوة طبعا 

مصطفى : انا مش مطمن ل زياد يا غيث هو مش سهل و ممكن يعمل أي حاجة 

غيث : متقلقش و بعدين محدش يقدر يلعب مع غيث الشناوي 


                        ************************


في الريف ..

عصام : إزاي تكتب كتاب غفران يا صفوان بيه من غير أما أنزل من السفر 

صفوان بجدية : انت مالك عاد ب غفران 

عصام : ازاى مالي دي بنت خالتي و انا كان لي حق أعرف 

صفوان : و أنا جدها و خالها كان عنده خبر و بعدين هى اتجوزت إبن عمها عشان متطلعش برا عيلتنا 

عصام : بقى كدا يا صفوان بيه 

صفوان : أظن كدا الكلام خلص و مفيش عندي كلام تاني

عصام : طايب تمام بس اعرف اني مش هسكت 


(  عصام إبن خالة غفران كان مسافر برا بيحبها و دا اللي مخلي في عد"اوة بينه و بين غيث و جواز غيث و غفران كان مفاجأة بالنسبة ليه هنعرف هيعمل معاهم أي هل هيسكت ولا هيظهر كعقبة جديدة في حياتهم ؟! )  


                           ************************


زياد بمكر : وحشتيني اوي يا روحي 

هند : و أنت كمان بس انا زعلانة منك 

زياد : ليه بس 

هند : دا انت حتى مش كلمتني في الحفلة و كمان شوف نظراتك كانت عاملة إزاي ل غفران 

زياد : غفران مين الفلاحة دي 

هند : زياد مسمحش ليك تقول عليها كدا 


زياد بعصبية مصطنعة : م انتي بتقولي حاجات انا عمري م اتخيلها كل اللي كان في بالي اني مستغرب جواز اخوكي فجأة كدا ثم أردف بخبث انتي عارفة اني بحبك بس انتي دايما بتنكري دا سلام يا هند 

هند بزعل : زياد خلاص عشان خاطري انا آسفة انا مكنتش أقصد أزعلك والله بس كنت غيرانة عليك 

زياد : أنا بحبك و انتي عمرك م قدرتي حتى دا 

هند : والله بحبك يااااااا......

مصطفى : هند ..

هند بصد"مة و الفون بيقع منهاااا و ..........

يتبع ...

تكملة الروايه اضغط هناااااااا 

الرواية كامله من البدايه من هنااااااا 

تعليقات

التنقل السريع